آموزشی

دلایل عمده کپک زدن کمد دیواری + راه حل های برطرف کردن آن ها

دلایل عمده کپک زدن کمد دیواری + راه حل های برطرف کردن آن ها

کپک یکی از رایج ترین و دائمی ترین مشکلاتی است که هر فردی در خانه خود با آن مواجه است. این مشکل وقتی که در آشپزخانه یا حمام شما ظاهر می شود خود به اندازه کافی بد است، اما زمانی در کمد شما رشد می کند به یک کابوس تبدیل می شود. اگر هر چه سریع تر از شر آن خلاص نشوید، می تواند به لباس های زیبای شما سرایت کنند و باعث آسیب به آن ها شوند.

راه های زیادی وجود دارد که می توانید رشد کپک را به حداقل برسانید و از بازگشت آن جلوگیری کنید که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

از خشک بودن لباس هایتان مطمئن شوید

کپک ها عاشق رطوبت هستند و در محیط های مرطوب رشد می کند. اگر قبل از اینکه لباس‌هایتان را به طور کامل خشک کنید، آن ها در کمد خود قرار میدهید، یعنی به دنبال مشکل هستید. حتی اگر لباس هایتان  تنها کمی مرطوب هستند، آنها را در فضاهای بسته مثل کمد یا دراور نگهداری نکنید. در این صورت شما در حال فراهم کردن بستر مناسب برای پرورش کپک هستید.

زمانی که لباس ها را از ماشین لباسشویی بیرون می‌آورید، آن‌ها را در مکانی با تهویه مناسب آویزان کنید تا کاملا خشک شوند. این موضوع در مورد حوله های دست و صورت و حمام نیز صدق می کند. حتی اگر لباس های عرق کرده را می خواهید در سبد رخت چرک ها بیندازید، ابتدا باید مطمئن شوید که خشک شده اند.

کمد لباس K101

کمد لباس سه تیکه  K101 ساخت گامی نو

کمد های خود را حداقل ماهی یک بار تمیز کنید

عامل دیگری که به رشد کپک کمک می کند تجمع باکتری ها است. این بدان معنا نیست که شما لباس های خود را در مکان های کثیف نگه می دارید یا اینکه کمد و تخت خواب یا کشو شما کثیف است؛ بیشتر باکتری ها برای چشم انسان نامرئی هستند و کپک نیز به طور قطعی به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد نمی شود با این حال تمیز کردن کمد ها و قفسه ها می تواند به شما در پیدا کردن زمینه های بروز کپک کمک کند.

با توجه به اینکه تمیز کردن کمد ها معمولا به سادگی نیست و اغلب به همین دلیل این کار را پشت گوش می اندازیم، می توانید حداقل ماهی یک روز را به این موضوع اختصاص دهید تا به طور چشمگیری احتمال رشد کپک را کاهش دهید. این کار ممکن است بیشتر از چند دقیقه وقت شما را نگیرد ولی در دراز مدت نتایج مثبتی ایجاد می کند.

رطوبت را کنترل کنید

رطوبت محیط همانطور که اشاره کردیم باعث رشد کپک می شود. با کنترل رطوبت خانه خود می توانید از انتشار آن به کمد لباس یا کمد دیواری یا حتی میز کنسول، میز جلو مبلی، میز تلویزیون و … جلوگیری کنید، تهویه مطبوع موثرترین راه برای کاهش رطوبت است.

کارهای ساده ای نیز برای به حداقل رساندن رطوبت، مانند باز کردن درها و پنجره ها برای جریان هوا وجود دارد. در صورت امکان، سعی کنید هر چند وقت یک بار لباس‌های خود را در مکان‌های باز نگه دارید که هوا آزادانه در میان آن جریان داشته باشد.

کمد لباس K108

کمد لباس دو تیکه K108 ساخت گامی نو

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه های تصفیه هوا در انواع مختلفی موجود هستند. برخی از تصفیه کننده ها به سادگی هوا را تمیز نگه می دارند، در حالی که برخی دیگر به طور خاص برای جذب هاگ قارچ ها طراحی شده اند. که برای کمد های مستع می توان از آنها استفاده نمود. 

اگر کمد شما همچین مشکلی را ندارد، نیازی به  خرید گرانترین مدل دستگاه تصفیه هوا ندارد. با این حال، اگر با رطوبت بالا سروکار دارید و مکررا آثاری از کپک پیدا می کنید، یک تصفیه کننده پیچیده تر ممکن است راه حل رفع مشکل شما باشد.

قفسه های فلزی در مقابل چوبی

بعد از رطوبت یکی از عوامل ایجاد کپک، کمبود جریان هوا است. اگر کمد تان را با قفسه های ساخته از چوب و فلز شبکه بندی کنید که رطوبت را جذب و نگه می دارند، شما یک فضای مستعد برای رشد کپک خواهید داشت. به خصوص در مناطق مرطوب نزدیک دریا که هوا معمولا شرجی و مرطوب است.

جایگزین کردن قفسه های یا شلف دیواری چوبی با انواع فلزی و سیمی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. طراحی شبکه ای و سبد مانند آنها امکان تهویه عالی هوا را حتی بین لباس آویزان شده فراهم می کند.ا ستفاده از  آنها برای لباس‌های تا شده نیز در شرایط هوای مرطوب گزینه های بهتری هستند، زیرا این قفسه ها اغلب دارای فاصله هستند تا هوا جریان پیدا کند.

کمد لباس سه تکه هومان

کمد لباس سه تیکه هومان ساخت گامی نو

محیط خانه خود را به طور مرتب برای نشتی ها بررسی کنید

آیا اتاق و کمد شما در محلی قرار داد که مستعد نشت آب است؟ برای مثال ممکن است به دیوار حمام شما چسبیده باشد. کوچکترین لکه های رطوبت می توانند کپک تبدیل شوند.

اگر خانه شما چنین شرایطی را دارد شما باید با بررسی های مکرر امکان نشت آب را بررسی کنید. اگر موردی را پیدا کردید یا خود به رفع آن بپردازید یا از افراد متخصص کمک بگیرید.

پلاستیک های خشک شویی

اگر از خدمات خشکشویی به طور متناوب استفاده می کنید، دیگر لازم نیست نگران نگهداری لباس های مرطوب در کمد خود باشید. اما یک چیز برای نگرانی در این صورت وجود دارد، آن هم پوشش پلاستیکی است که بسیاری از خشکشویی ها از آن استفاده می کنند. پلاستیک مانع از بین رفتن سریع دمای لباس ها شود که همین مسئله به سرعت می تواند منجر به افزایش رطوبت لباس ها شود. 

اگرچه ممکن است وسوسه‌ شوید که لباس‌هایتان را در بسته‌بندی پلاستیکی تمیزشان نگه دارید، اما بهترین اقدام، برداشتن سریع آن است. یک تصور غلط بین همه رایج است که لباس‌های شما هنگام بسته شدن در این پلاستیک ها  ایمن‌تر هستند، اما همیشه اینطور نیست.

بوهای کپک را نادیده نگیرید

اگر بوی نامطبوع روی لباس یا کمد خود استشمام کردید، ممکن است نشانه مشخصی از این باشد که احتمالا مشکل کپک داشته باشید. آن را نادیده نگیرید و آن را با خوشبو کننده هوا نپوشانید. استفاده از خوشبو کننده ها تنها کاری که می کند این است که مشکل را پنهان می کند، و هیچ کمکی برای رفع آن انجام نمی دهد.

سعی کنید با بو کردن قسمت های مختلف کمدتان جایی را پیدا کنید که بو شدیدتر است، ممکن است با انجام این کار متوجه شوید که رشد کپک شروع شده است. برای رفع آن، شروع به تمیز کردن کامل کنید، لباس ها را خارج کنید و درب های آن را باز بگذارید تا جریان هوا تمام رطوبت را از بین ببرد.

کمد درب ریلی تانیا ساخته شده در تولیدی گامی نو

کمد درب ریلی تانیا

چه چیزی باعث ایجاد کپک در کمد می شود؟

محیط های کمد شرایط عالی برای رشد کپک دارند زیرا بدون گردش هوا، تاریک و عموما مرطوب هستند. عواملی مانند قرار دادن لباس های مرطوب در کمد ها نیز به این مشکلات دامن می زنند.

علاوه بر این موارد استفاده از متریال نامرغوب می تواند یکی از علل اصلی ایجاد بوی نامطبوع و باکتری باشد که برای ایجاد اطمینان از این مورد بهتر است از مراکز معتبر اقدام به خرید نماییم.

تمام محصولات ساخته شده در گامی نو از بهترین ورق های ام دی اف موجود در بازار هستند که از مواد اولیه درجه یک ساخته شده اند که عاری از بو، ضد خش و محکم هستند. همین عامل باعث میشود که محصولات ساخته شده از این متریال پس مدتی دچار آسیب های این چنینی از قبلی کپک، موریانه، سوسک و … نخواهند نشوند.

سوالات متداول

  • آیا کپک در کمد خطرناک است؟
  • بله!! استنشاق و لمس کپک می تواند باعث واکنش های آلرژیک در شما و خانواده تان شود. کپک همچنین می تواند روی لباس شما رشد کند و باعث شود که آن ها از بین بروند.
  • آیا کپک زدن در کمدها رایج است؟
  • به اندازه کپک زدن وسایل در آشپزخانه یا حمام رایج نیست. اما اگر تمایل دارید لباس‌های خیس و نمور را در کمد خود آویزان کنید، بیشتر در معرض خطر هستید. کپک زدن نشانه کثیفی نیست و ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد.
  • آیا کپک در کمد می تواند شما را بیمار کند؟
  • بله!! کپک در کمد شما می تواند باعث علائم تب و عفونت، مشکلات خواب، سردرد و سایر واکنش های آلرژیک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *