دکوراسیون

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

آشپزخانه قلب خانه است و حس های خوب زیادی را به سرتاسر خانه منتقل می‌کند. از آنجایی که فعالیت زیادی در این بخش از خانه انجام میشود و ابزار و وسایل بسیاری نیز در آن جای داده شده است، داشتن یک طراحی زیبا نه تنها به بهبود ظاهر خانه کمک زیادی میکند، بلکه کار و فعالیت در آن را نیز به مقدار قابل توجهی ساده تر و کاربردی تر خواهد نمود.

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

طراحی آشپزخانه

اما تنها با حرف نمی توان به طراحی یک آشپزخانه کمک کرد و آن را کاربردی تر و زیبا تر نمود. برای رسیدن به این هدف باید در گام اول باید یک برنامه ریزی دقیق و درست داشته باشید. برای این کار در ادامه این مقاله از گامی نو با ما همراه باشید.

طراحی آشپزخانه عالی با برنامه ریزی دقیق شروع می شود:

  • از اصول طراحی ارگونومیک آشپزخانه استفاده کنید
  • دسترسی به وسایل لازم در هنگام آشپزی  را عملی و همچنین زیبا نگه دارید
  • دسترسی درست به کابینت، لوازم خانگی و سطوح کار را تضمین کنید
  • همیشه سبک زندگی و فعالیت های خود را در ذهن داشته باشید

طراحی آشپزخانه  را با هدف استفاده بلند مدت ‌و طولانی انجام دهید که در عین کاربردی و زیبا بودن، دِمُده نمی شود.

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه

استفاده از این 5 نکته به عنوان راهنمای طراحی‌ میتواند شما را به طرز درست و خوبی در مسیر طراحی آشپزخانه رویایی تان قرار خواهد داد.

قبل از اینکه عمیق‌تر به جزئیات بپردازیم، اجازه دهید با یک مرور کلی و چند نکته فوق‌العاده از طراحان شروع کنیم.

  • ارگونومی

شما بدون شک قبلا این اصطلاح را شنیده اید. این یک روش علمی  برای توضیح این است که همه چیز به درستی در جای مناسب قرار گرفته است و به طرز متناسبی با بدن افراد در حین کار دارد تا حداکثر کارایی ممکن را داشته باشد.

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

در طراحی آشپزخانه، به چند نکته مهم توجه می شود:

  • مثلث طلایی

این اصطلاح در دهه 1940 میلادی برای به حداقل رساندن حرکت غیر ضروری در آشپزخانه ایجاد شد. این نکته محل های قرار گیری ایده آل را بین 3 نقطه مهم  در آشپزخانه پیشنهاد می کند: یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی.

هیچ کدام از ضلع های مثلث فرضی ما بین این ۳ نقطه نباید کمتر از 1.2 متر و بیش از 2.7 متر طول داشته باشد تا به حالت استاندارد دست یابیم و نباید هیچ جسمی مانع جریان رفت و آمد بین این نقاط شود، پس اگر به فکر تهیه یک میز ناهار خوری برای آشپزخانه خود هستید، بهتر است آن را به بیرون از آن انتقال دهید تا نظم ارگونومیک در آشپزخانه را از دست ندهید.

مطالعه این مقاله برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح توصیه می شود:

اصول و قواعد ارگونومی در محل کار

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

  • ارتفاع و عمق:

میزها و کانترهای استاندارد باید در ارتفاع ۹۰ سانتی متر و ۷۵ سانتی متری باشند. کابینت های بالای سر باید بدر بلندترین نقطه  با ارتفاع ۲ متر قابل دسترسی باشند و از قفسه های بالاتر برای مواردی که به ندرت استفاده می شوند استفاده شود. حداکثر عمق یک کابینت باید 66 سانتی متر باشد تا بتوانید به راحتی به قسمت های عقبی کابینت  ها برسید.

اگر از شلف دیواری برای بجای کابینت های بالایی استفاده می کنید نیز باید به این نکات دقت نمایید.

  • فاصله:

عرض گذرگاه ها باید حداقل 1 متر باشد که امکان باز شدن درب یخچال، فر و کابینت ها را فراهم کند بدون این که وسایل به یکدیگر برخورد کنند.

طراحی کاربردی آشپزخانه

یک آشپزخانه کاربردی آشپزخانه ای است که به شما امکان می دهد که کار ها را به راحتی و بدون زحمت انجام دهید. این بدان معنی است که همه چیز از مواد غذایی و وسایل پخت و پز در دسترس است و به راحتی تمیز می شود و در ضمن تمام تجهیزات لازم برای انجام کار مورد نظرتان را در دسترس شما نگه دارد. اگ علاقه دارید که حین کار در آشپزخانه تلویزیون تماشا نمایید، باید میز تلویزیون را طوری در دکوراسیون قرار دهید که از آشپزخانه به آن دید داشته باشید.

  • سطوح:

پاکیزگی باعث ورود انرژی مثبت به خانه میشود. مطمئن شوید که متریالی که برای پوشش سطوح کانتر ها انتخاب می کنید، مستعد پرورش باکتری ها نباشند. همچنین برای پوشش کف آشپزخانه بهتر است از متریال غیر لغزنده استفاده نمایید تا در صورت ریختن مایعات که امری اجتناب ناپذیر است، خطر آفرین نباشد و نیز در صورت وجود صندلی و نشیمن به راحتی بتوان زیر پایه های آن ها را تمیز نمود.

نکات طلایی برای طراحی آشپزخانه مدرن ‌و به روز

  • سطل زباله:

یکی از موارد بسیار مهم که باید در آشپزخانه وجود داشته باشد، سطل زباله است. سطل های زباله یکی از ملزومات آشپزخانه است که در حالت ایده آل باید در یک کابینت ریلی قرار بگیرد و در صورت لزوم بیرون کشیده شود.
اطمینان حاصل کنید که یک سطل سرپوشیده در نزدیکی ایستگاه کاری یا جزیره اصلی خود برای زباله های مواد غذایی دارید و سطل های بازیافت خود را در دسترس قرار دهید تا به شما کمک کند وظیفه خود را برای محیط زیست انجام دهید.

  • نورپردازی:

یکی از موارد بسیار مهم وجود نور کافی چه به صورت مصنوعی و چه طبیعی در آشپزخانه است. بخصوص در بالای کانتر و میز کار شما و اجاق گاز که دید خوبی را برای کار راحت تر و جلوگیری از ایجاد خطرات ضروری است. 

  • تهویه:

تهویه علاوه بر این که یک نیاز بهداشتی و ایمنی است، به از بین بردن بوی تند غذا که در خانه شما می پیچد نیز کمک می کند.

  • ظروف:

تعداد و تنوع لوازم آشپزخانه در بازار خیره کننده است. اطمینان حاصل کنید که فضای ذخیره سازی کافی برای وسایل کوچکتر دارید و فقط چیزهایی را خریداری کنید که می دانید برای جلوگیری از شلوغی استفاده خواهید کرد. اگر در آشپزخانه فضای کافی برای قرار دادن وسایل و ظرف ها نداید می توانید با تهیه یک میز کنسول فضای زیادی را برای کمک به این بخش داشته باشید.

طراحی آشپزخانه و دسترسی

آشپزخانه‌های ما چنان فضاهای پرکاری هستند که باید به دقت در مورد نحوه استفاده از آن ها فکر کنید. طراحی آشپزخانه در نظر گرفته شده با هر چیزی که در آن نیاز دارید، در نهایت لذت کار بیشتری را به شما می دهد.

  • پریز برق

یکی از مواردی واقعاً ارزش آن را دارد که کمی وقت اضافی را برای برنامه ریزی آن صرف کنید، محل استفاده از توستر، مخلوط کن، کتری و غذاساز و … است که باید  در نظر بگیرید و پریز های برق را بر اساس آن قرار دهید.

  • کشو ها 

داشتن کشو ها برای قرار دادن قابلمه ها و دیگر ظروف در قسمت کابینت های پایین دسترسی شما را بدون خم شدن فراهم میکند. که برای سلامت شما مفید تر هستند.

  • کابینت های کنج

آنچه قبلا فضای مرده در آشپزخانه بود با یک طراحی درست به یک دارایی ذخیره سازی عالی تبدیل می شود تا شما به این کابینت های با ارزش دسترسی بهینه داشته باشید.

با الهام از fitzgeraldkitchens

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *