آموزشی, دکوراسیون

راهکار های لازم جهت از بین بردن رطوبت در خانه؟!

راهکار های لازم جهت از بین بردن رطوبت در خانه؟!

رطوبت در خانه شما می تواند از منابع زیادی تامین شود. آب می تواند از طریق نشت یا نفوذ از کف زیرزمین وارد خانه شما شود. دوش گرفتن یا حتی آشپزی می تواند به هوای خانه شما رطوبت بدهد. مقدار رطوبتی که هوای خانه شما می تواند نگه دارد به دمای هوا بستگی دارد. 

با کاهش دما، رطوبت کمتری در خانه میماند. به همین دلیل است که در هوای سرد، رطوبت روی سطوح سرد متراکم می شود (به عنوان مثال، قطرات آب روی پنجره تشکیل می شود). این رطوبت می تواند آلاینده های بیولوژیکی مانند کپک ها را به رشد تشویق کند.

مخصوصا در فصول گرم و شهر های ساحلی افزایش رطوبت محیط خانه می تواند کلافه کننده باشد و باعث شود که مدام عرق کنید و لباس هایتان به بدنتان بچسبد. در این وضعیت تنها چیزی که نیاز دارید این است که وضعیت هوای خانه خود را به حالت نرمال برگردانید و از هوای مطبوع داخل خانه لذت ببرید.

راهکار های لازم جهت از بین بردن رطوبت در خانه؟!

راهکار های لازم جهت از بین بردن رطوبت در خانه؟!

رطوبت نه تنها شما را اذیت می کند، بلکه باعث آسیب رسیدن به وسایل خانه شما از جمله وسایل چوبی و فلزی نیز میشود. ما در گامی نو به عنوان یکی از تولید کنندگان برتر در صنایع مصنوعات چوبی به شما راه هایی را در این مقاله خواهیم گفت که می توانید به کمک آن ها رطوبت خانه خود را کاهش دهید:

میزان ایده آل رطوبت در تابستان چقدر است؟

محدوده مناسب برای رطوبت فضای داخلی خانه شما در فصول گرم بین 30 تا 50 درصد است که اگر از این میزان بیشتر باشد، می تواند موجب ناراحتی شما و ایجاد آثار مخرب روی وسایل شما مثل میز تلویزیون، میز تحریر، کمد یا دراور شود. آثار مخربی همچون، رشد انواع باکتری و کپک روی وسایل شما یا در دیوار ها که منجر به ایجاد آسیب به ساختار آن ها شود.

همچنین برای خود شما مخصوصا افراد حساس تر مانند سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری های زمینه ای می تواند باعث ایجاد آلرژی یا دامن زدن به مشکلات تنفسی شود. به خصوص در هنگام خواب در شب که به تشدید این واکنش ها افزوده می شود. 

اما همانطور که رطوبت زیاد مشکل ساز است، رطوبت کم هم می تواند آسیب رسان باشد. هوایی که رطوبت کافی ندارد باعث ایجاد آلرژی، آسم و آسیب به کفپوش های چوبی می شود که  این یک مشکل بزرگ در فضول خنک تر و زمستان است.

رطوبت هوا بین درصد هایی که بیان کردین ضمانت می کند که هوای خانه شما نه مرطوب است و نه خشک و سطح آن را برای آسایش شما و خانواده تان مناسب و مطبوع نگه میدارد.

راه های تشخیص رطوبت در خانه

به غیر از اینکه زمانی مرطوب بودن خانه، میتوانید قطرات تعریق را روی بدن خود حس کنید، ساده ترین راه برای اطلاع از میزان رطوبت در خانه خرید یک رطوبت سنج است. 

بخصوص در شهر هایی که مستعد وجود رطوبت در هوا هستند و یا مناطقی که هوای خشکی دارند. این دستگاه ها هزینه زیادی ندارد اما خیلی کاربردی هستند و می توانند به شما در حفظ تعادل رطوبتی در خانه تان کمک کنند.

با رطوبت سنج خود ، هوای خانه تان را اندازه بگیرید.آیا از 45 تا 50 درصد بالاتر است؟ اگر چنین می باشد، باید سطح رطوبت را کاهش دهید.

چگونه سطح رطوبت خانه را کاهش دهیم؟

اکنون با مضرات وجود رطوبت در هوا آشنایی دارید و می دانید که باید سطح رطوبت خانه یا محل کار خود را کاهش دهید، اما چگونه این کار را انجام می دهید؟

راهکار های لازم جهت از بین بردن رطوبت در خانه؟!

راهکار های لازم جهت از بین بردن رطوبت در خانه؟!

استفاده از کولر گازی

داشتن یک دستگاه با تهویه مطبوع می تواند به کاهش رطوبت در داخل خانه کمک کند. زیرا هوای خنک را به خانه وارد می کند که باعث می شود هوای گرم و مرطوب از بین برود. 

اکثر کولر های گازی گزینه تنظیم رطوبت خودکار دارند که می توانید با آن به جنگ رطوبت هوا بروید و با تعویض مرتب فیلتر به آن کمک خواهید کرد. سرویس دوره ای نیز برای داشتن نتیجه رضایت بخش تر از کولر تان بسیار تاثیر گذار است. به طور کلی هر چیزی که مانع از جریان هوا شود را باید برطرف نمایید.

استفاده از فن تهویه

در حال حمام کردن و دوش گرفتن، یا آشپزی از فن های تهویه استفاده نمایید. و بلافاصله برای بعد از اتمام فعالیتتان آن ها را خاموش نمایید و صبر کنید تا با روشن بودن برای مدتی پس از کارتان تمام هوای نامطبوع را به خارج از خانه هدایت کند.

حمام خنک تر

آخرین تلاش شما میتوانید برای کاهش رطوبت داخل خانه این باشد که رطوبت بیشتری را به خانه نیفزایید. با دوش آب گرم به طور مستقیم باعث افزایش رطوبت در خانه خواهید شد. نمی گوییم که با آب سرد حمام کنید اما بخار زیادی ایجاد نمایید تا به کاهش رطوبت خانه کمک کرده باشید.

رفع نشتی ها

یک راه حل ساده برای کاهش رطوبت در محیط های مستعد مانند سرویس های بهداشتی و آشپزخانه، تعمیر لوله های دارای نشتی است. 

سعی کنید به صورت مدام لوله های خود را بازرسی نمایید و نشتی های احتمالی را برطرف نمایید. لوله های کشیده شده در سطح کار را عایق کنید تا از تشکیل تعریق جلوگیری کند. می توانید از علائمی نظیر دیوار های لکه دار ، قبض های آب غیر منطقی و لکه های مرطوب در سطوح مختلف به نشتی آب پی ببرید.

از جمله دیگر مواردی که می تواند به کاهش رطوبت محیطی کمک کند عبارتند از:

  • از مسدود نبودن ناودان ها مطمئن شوید
  • لباس های خود را در محیطی خارج از خانه خشک کنید
  • از دستگاه های رطوبت گیر استفاده نمایید
  • از گیاهان زیادی استفاده ننمایید و آن ها با فاصله از هم نگه دارید
  • از زغال برای گرفتن رطوبت استفاده نمایید
  • پنجره ها را به طور مداوم باز نگه دارید البته به غیر از روز های مرطوب
  • اگر متوجه رطوبت روی پنجره ها و سطوح دیگر شدید، برخی از وسایل مانند دستگاه های بخور و بخاری های خود را خاموش کنید.

سوالات متداول

چگونه می توانم رطوبت اتاق خود را بدون دستگاه خاص کاهش دهم؟

مناطق مرطوب را تهویه کنید. آشپزخانه و حمام رطوبت زیادی ایجاد می کنند که به بقیه خانه شما راه پیدا می کند، پس در کاهش رطوبت این مناطق بکوشید.

به حرکت جریان هوا داخل خانه دقت کنید. هنگامی که احساس میکنید که در خانه رطوبت دارید، دستگاه های تهویه خود مانند پنکه، کولر ها را روشن کنید.

برای خرید یک دستگاه رطوبت گیر هزینه نمایید.

چگونه می توانم رطوبت اتاقم را سریع کم کنم؟

بهتر است در کل خانه چند پنجره را کمی باز کنید . این کار حرکت هوا در خانه کمک می کند. باز شدن یک پنجره در یک اتاق ممکن است چندان موثر نباشد. سعی کنید این کار را تا حد امکان انجام دهید (2 تا 3 بار در هفته)، اما پنجره ها را در روزهای مرطوب بسته نگه دارید زیرا هوای مرطوب ممکن است رطوبت داخل خانه را افزایش دهد.

همچین مطالعه این مقالات نیز به شما توصیه میشود:

با الهام از huskyair

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *