آموزشی, دکوراسیون

صفر تا صد انتخاب پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

صفر تا صد پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

پرده ها تنها یکی از عناصر خانه نیستند که برای خرید آن ها هزینه می کنید، آنها یک ابزار طراحی قدرتمند هستند که می توانند ظاهر و احساس یک اتاق را به طور کامل تغییر دهند و به عنوان لایه تکمیلی عمل کرده و دکوراسیون اتاق شما را کامل کنند. 

اگر اتاق نشیمن شما دارای چندین پنجره یا پنجره ای است که نقطه کانونی اتاق است و در کنار مبلمان مهمی مثل میز تلویزیون یا میز کنسول قرار میگیرد، انتخاب نوع پرده مناسب می تواند بسیار دشوار باشد و ممکن است از خود بپرسید که طول پرده ها چقدر است؟ چقدر باید آویزان شوند؟ چه مواد و سبک هایی بهتر است؟ چه نوع سخت افزاری مورد نیاز است؟ همه اینها سوالات مهمی هستند که باید از خود بپرسید و برای اینکه انتخاب پرده مناسب برای اتاق نشیمن و خانه شما به طور کلی آسانتر شود، ما راهنمای دقیقی ایجاد کرده ایم که همه این سوالات و موارد تکمیلی تری را پوشش می دهد.

پرده اتاق نشیمن

اتاق نشیمن بیشترین و پرکاربردترین اتاق خانه شما است. بنابراین انتخاب پرده های مناسب، هم از نظر شکل و هم از نظر عملکرد، بسیار مهم است. برای شروع باید به چند عامل دقت کنید:

  • پرده ها صرفا تزئینی خواهند بود؟ 
  • پنجره های زیادی دارید و میخواهید هزینه ها را پایین بیاورید؟
  • پنجره بزرگی وجود دارد که نقطه کانونی اتاق باشد و ارزش صرف هزینه های بیشتری دارد؟
  • یک اتاق پر نور را ترجیح می دهید یا دوست دارید اتاق نشیمن شما تاریک تر باشد؟

پاسخ به این سوالات عملی در مورد عملکرد پرده ها گزینه های شما را محدودتر می کند. برای مثال اگر قرار است پرده‌ها فقط جنبه تزئینی باشند، پارچه روی میزان نوری که وارد می‌شود تاثیر نمی‌گذارد، بنابراین انتخاب شما راحت تر است فرقی ندارد که جنس پارچه ای را برای پرده ها انتخاب می کنید اما اگر ورود  نور و روشنایی مورد توجه است، انتخاب پارچه مناسب برای دستیابی به تاثیر دلخواه ضروری است.

هنگامی که با اتاق نشیمنی که دارای چندین پنجره است، کار می کنید؛ ایجاد یک ظاهر یکپارچه برای همه آنها نکته کلیدی و مهمی است و استفاده از پرده ها ، اکسسوری و ارتفاع هماهنگ، دستیابی به ظاهری مطلوب را تضمین می کند.

پرده ها فقط برای پوشش پنجره ها و تنظیم نور ورودی، عمل نمی کنند، بلکه راهی عالی برای افزودن لایه ای از بافت، رنگ و طرح به اتاقی هستند که منجر به تکمیل نمودن دکوراسیون میشوند، پنجره ها را مورد توجه قرار می دهند و فضایی دنج تر و گرم تر ایجاد می کنند.

انتخاب ابعاد پرده ها  

طول 

یکی از فاکتورهای اصلی که در انتخاب پرده باید در نظر گرفت طول آن است. اگر پرده انتخابی شما برای یک پنجره خیلی کوتاه باشند، ویژگی های زیبای اتاق را از بین می برد و به صورت بصری ارتفاع سقف را پایین تر نشان می دهد  و اگر هم خیلی بلند باشد، باعث میشود که فضا نامرتب به نظر برسد. پرده های کوتاه را زمانی انتخاب نمایید که منتهی به عناصر طراحی خانه یا مبلمانی نظیر کانتر آشپزخانه یا جاکفشی باشند که از کثیف شدن آنها جلوگیری نمایید.

به همین دلیل است که اندازه گیری ارتفاع پنجره و سقف یک الزام است. هنگام انتخاب پرده ، شما دو گزینه دارید. سفارش پرده با اندازه های مورد نظر شما که گزینه ای زیبا و در عین حال گران قیمت است، یا خرید پرده های آماده که با قیمت های متنوعی در دسترس هستند.

در مورد ارتفاع پرده ها 3 حالت وجود دارد:

در حالت اول پرده ها درست بالای زمین با فاصله بسیار کم شناور هستند. این رایج ترین روش برای آویزان کردن پرده های بلند است زیرا مرتب و ظریف به نظر می رسد و باز و بسته کردن آنها آسان تر است.

در حالت بعدی پرده ها به مقدار کمی حدود 2 تا 3 سانتی متر روی زمین کشیده می شوند. این مدل به دلیل حالت صمیمی تری که ایجاد میکنند برای دکوراسیون های ساده تر و غیر کلاسیک مناسب تر هستند. 

حالت سوم که دکور شما را رمانتیک تر و لطیف تر میکند به این صورت است که پرده ها در حدود 12 تا 15 سانتی متر روی زمین قرار میگیرند که باید دقت نمایید برای پرده های نازک تر و ریزش دار تر مناسب تر هستند و اگر می خواهید از پارچه های سفت تر و رسمی تر استفاده کنید دو حالت قبلی برای شما مناسب تر هستند .

عرض

بعد از اندازه گیری طول پرده، عرض پنجره را اندازه بگیرید، زیرا می‌خواهید بفهمید که آیا یک پنل پرده در هر طرف پنجره کافی است یا به دو تا از آنها در هر طرف نیاز دارید. اگر پنجره های کوچکی دارید و میخواهید بدون مسدود کردن نور ورودی، از پنل های پرده استفاده کنید؛ به اندازه پنل ها یا هر چقدر که دیوار های کناری اجازه می دهند، به خارج از قاب پنجره حرکت کنید و آنها را در آن قسمت نصب نمایید.

انتخاب پارچه

پرده ها در انواع بسیار متنوعی از پارچه ها، از مخمل گرفته تا حریر و تور، موجود هستند. هنگام انتخاب پارچه، دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید: ظاهری که می‌خواهید به آن برسید و هدف شما یا نیازتان که پرده‌ها باید در خدمت آن باشند. به عنوان مثال، اگر به دنبال پرده هایی هستید که از ورود نور در هنگام صبح جلوگیری کند یا به شما کمک کند فضا را برای دیدن فیلم همراه با خانواده تاریک کنید، پرده های حریر و توری گزینه مناسبی برای شما نیستند. 

در انتخاب پارچه پرده نکاتی است که باید در نظر داشته باشید:

پوشش کامل

اگر به دنبال پرده‌هایی هستید که نور ورودی از پنجره را از بین ببرد و به تنظیم دمای اتاق کمک کند، پارچه‌های مات سنگین‌تر مانند مخمل انتخاب خوبی هستن پارچه های ضخیم و سنگین  پنجره‌ها را کاملا مسدود می‌کنند و از نور خورشید به داخل اتاق جلوگیری می‌کند و همین ویژگی برای این هدف، آنها را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند. از این نوع پرده ها در اتاق خواب  که تخت خواب و کمد و دراور و میز تحریر تان در آن قرار دارد، برای رسیدن به تاریکی کامل زمانی که صبح ها کمی خواب بیشتر می خواهید، مرسوم تر است.

پوشش دید با ورود نور

اگر نمی‌خواهید تمام نور ورودی پنجره ها را مسدود کنید، اما همچنین نمی‌خواهید داخل اتاق دید پیدا کند، پرده‌های حریر یک انتخاب عالی هستند. آنها ضخامت کافی برای جلوگیری از دید را دارند، اما بافتی دارند که اجازه ورود نور را می دهد. پرده های حریر با رنگ روشن تر نور بیشتری را وارد می کند، در حالی که حریر های تیره تر نور بیشتری را مسدود می کنند.

برای پنجره هایی هایی که دید زیاد به داخل دارند، پارچه‌های نازک‌تر و سبک‌تری مانند پنبه یا پارچه‌های شفاف از پلی استر را انتخاب کنید. برای پنجره‌ها با دید کمتر، پرده‌های توری نمونه خوبی برای این منظور هستند.

با الهام از thespruce

همچنین بخوانید :

امسال چه پرده هایی مد و ترند شده است؟ 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *