آموزشی, دکوراسیون

اصول تزئین چیدمان میز نهارخوری

اصول چیدمان میز نهارخوری

 فرآیند تزئین چیدمان میز نهارخوری نه تنها بر زیبایی و شکیل بودن بصری فضا تأثیر می‌گذارد، بلکه بر تجربه کلی مهمانان و افراد حاضر بر سر سفره نیز تاثیرگذار است. تزئین مناسب میز نهارخوری قادر خواهد بود فضایی دلپذیر و صمیمی ایجاد کند که به ارتباط بهتر بین افراد کمک می‌کند. یک میز زیبا با چیدمان دلپذیر میتواند مهمانان را به راحتی و آرامش دعوت کند و به ایجاد اتمسفر گرم و دوستانه برای گفتگوها و تعاملات اجتماعی یاری رساند. چیدمان اصولی و تزئین میز نهارخوری بازتاب‌دهنده سلیقه و سبک زندگی میزبان است. توسط انتخاب‌های مختلف رنگ‌ها، جنس‌ها، و طرح‌های استفاده شده در تزئینات، میزبان می‌تواند سلیقه شخصی و اهمیت خود به جزئیات ریز و درشت را نشان دهد. سفره ی مرتب بر روی یک میز جذاب می‌تواند تجربه‌ی غذایی را حتی لذت‌بخش‌تر کند. استفاده از ظروف زیبا، چیدمان دقیق و اصولی کارد و چنگال، و حتی نورپردازی مطلوب در فضا می‌تواند سبب ایجاد فضای دلنشینی شود که در آن، غذا خوردن به یک تجربه خوشایند و به‌یادماندنی بدل شود. این موارد می‌توانند به افزایش اشتها منجر شود و لذت غذا خوردن را بیشتر کنند. چه با سلیقه ی شخصی پیش میروید یا اگر دنبال استاندارد های همگانی برای انجام تزئینات میز نهارخوری هستید، امروز در گامی نو به شما در هر دو مورد راهنمایی های کارآمد خواهیم داد.

 

اصول چیدمان با کلاس میز نهارخوری در منزل

هنگامی که مهمانان وارد اتاق نهارخوری می‌شوند، اولین چیزی که توجه همه را جلب می‌کند، میز نهارخوری است. یک میز زیبا که با دقت تزئین شده می‌تواند نخستین تأثیر مثبت را روی مهمانان بگذارد. این تأثیر اولیه می‌تواند بر کل تجربه مهمانی تأثیرگذار باشد. حال اگر شما از ان دسهت افرادی هستید که به چیدمان اصولی بر طبق استاندارد های همگانی و جهانی علاقه دارید، در ادامه قوانین تشریفاتی که حتی در مجالس و موقعیت های رسمی به کار میروند را کوتاه آموزش میدهیم.

اصول چیدمان میز نهارخوری

دستورالعمل های چیدمان یک میز شام رسمی

خرج کردن سلیقه هنگام تزئین میز نهارخوری می‌تواند نمایانگر مهمان‌نوازی میزبان باشد. این امر به مهمانان احساس ویژه بودن می‌دهد و به آن‌ها نشان می‌دهد که میزبان خوش سلیقه برای این دورهمی وقت و تلاش صرف کرده است.

  • از رومیزی شروع کنید

یک رومیزی مرتب و اتو کشیده نخستین لایه ی شروع چیدمان است که بیشترین جلوه ی بصری را از آن خودش کرده. اصول جهانی انتخاب رومیزی برمیگردد به طرح های مینیمال و ساده و گاهی تک رنگ با تناژ نود و خنثی، که پس زمینه ایی هیجان انگیز برای دیده شدن بشقاب خوراک ایجاد میکند.

  • برای شکیل بودن میز، از زیربشقابی استفاده کنید

وجود یک زیر بشقابی متناسب با تم میز (سرامیکی، شیشه ایی، رز گلد، طلایی، ساده و شیک) سبب میشود  جای مناسب تمام چیدمان بشقاب و قاشق ها و چنگال مشخص شود و سرجای خود قرار بگیرند.

  • پیش دستی را سمت چپ، بالا قرار دهید

یک پیش دستی جهت سرو سالاد، نان و هر پیش خوراک دیگری که همراه با شام سر سفره قرار میگیرد، در سمت چپ زیر بشقابی و بالاتر از آن قرار دهید. مکان مناسب برای این پیش دستی های کوچک اینجاست.

  • یک دستمال سمت چپ زیر بشقابی قرار میگیرد

جهت زیبایی یا استفاده، یک دستمال از جنس ساتن، پارچه های لطیف تمیزکننده و یا دستمال های کاغذی رنگی و شکیل، در سمت چپ زیر بشقابی باید قرار بگیرد. اگر دوست دارید از دستمال استفاده کنید، به اصول قرار گیری ان توجه کنید.

  • مکان درست چنگال در سمت چپ میباشد

اگر برای سرو سالاد چنگال متفاوت قرا میدهید، باید در سمت چپ زیر بشقابی و دور از بشقاب قرار بگیرد. چنگالی که برای سرو شام مورد استفاده قرار میگیرد نیز سمت چپ ولی نزدیک به بشقاب قرار دهید. طبق سلیقه ی خود میتوانید چنگال را روی دستمال قرار دهید یا راه سوم، روی رومیزی و بین دستمال و زیر بشقابی جا بدهید.

  • کارد در سمت راست جا میگیرد

چاقو را نزدیک به زیر بشقابی طوری قرار دهید که تیغه ی آن به سمت بشقاب باشد. در کنار آن جا برای قرار گرفتن قاشق است. یک نکته ی کلیدی در چیدمان کارد و چنگال وجود دارد، که باید تمام آنها (چنگال سالاد، چنگال شام، چاقو و قاشق) باید با فواصل مساوی و حدود نیم اینچ از یکدیگر قرار گرفته باشند و زیر هر ظرف باید با مرکز زیر بشقابی هماهنگ باشد.

اصول چیدمان میز نهارخوری

  • برای چیدمان، سرو صبحانه هم در نظر بگیرید

یک چاقو برای سرو کره (چاقو های نرم مخصوص صبحانه، کره خوری) درون پیش دستی قرار دهید. ممکن است نه تنها برای کره، بلکه در زمان دسر نیز این چاقو مورد نیاز واقع شود. (توجه کنید که در هر کجای میز که چاقویی قرار بگیرد، تیغه باید به سمت بشقاب اصلی سرو غذا باشد)

  • قاشق برای دسر باید بالای بشقاب اصلی قرار بگیرد

اگر برای دسر قصد دارید از یک قاشق کوچک جدید استفاده کنید، آن را بالای بشقاب و طوری قرار دهید که دسته به سمت راست قرار بگیرد. (با توجه به اینکه اکثر افراد راست دست هستند، باید قادر باشند به راحتی قاشق را در دست بگیرند.)

  • لیوان باید در سمت راست و بالا قرار بگیرد

اگر قصد قرار دادن لیوان بر سر سفره را دارید، باید بدانید جای کلی قرار گرفتن درست لیوان ها دست راست، و بالای چاقو ها می باشد. اگر قصد دارید از چند لیوان استفاده کنید، یک مثلث را در نظر بگیرید که دو ضلع ان بالا و یک ضلع آن رو به کسی است که پشت میز نشسته. لیوان آب باید در ضلع بالا چپ قرار بگیرد و لیوان های مخصوص نوشیدنی مختلف، در دو ضلع پایین و بالا راست جایگذاری مشوند. (از آنجایی که بیشتر از سایر نوشیدنی ها در هنگام سرو غذا از آب استفاده میشود، بهتر است این ظرف نزدیک به بشقاب و دست مهمان باشد)

  • آیا نمک و فلفل سر میز هست؟

اگر دوست دارید مهمان شما برای لذت بیشتر به چاشنی های اصلی دسترسی داشته باشد و نمکدان و فلفلدان سر میز قرار دارد، باید بدانید جای درست این دو شی بالای قاشق دسر است. در غیر این صورت اینها را در مرکز میز قرار دهید یا در یک میز مستطیل شکل، آنها را در مرکز هر انتهای میز جایگذاری کنید.

  • قرار دادن کارت خوش آمد گویی روی میز

اگر یک کارت مخصوص برای نشانه گذاری صندلی مهمانان خود دارید، تنها جا برای برقراری هارمونی و زیبایی میز، بالای قاشق دسر است. (اگر دوست دارید تعادل در میز برقرار باشد، بین نمک و فلفل بهترین گزینه است.)

نکات کلیدی:

بعد از سرو سوپ، یک بشقاب سالاد خوری جای آن را میگیرد. معمولا زیر بشقابی برای مشخص کردن جای بشقاب است که بعد از سوپ و سالاد از روی میز برداشته میشود، و بشقاب غذای اصلی جای آن مینشیند. اما اگر قصد ندارید بعد از سوپ (پیش غذا) میز را جمع و تمیز کنید، میتوانی میز را به ترتیب زیر بشقابی، بشقاب، کاسه ی سوپ بچینید که بعد از آن برای تعویض بشقاب ها بلند نشوید.

اصول چیدمان میز نهارخوری

ترفند هایی برای چیدن یک میز شام غیر رسمی

گهگاهی برای یک میز شام معمولی و غیر رسمی برنامه داریم، پس نیازی به شلوغی و لوازم بسیار بر سر میز نیست. اما با این حال همچنان چیدمان حرفه ایی و تاثیرگذار برای میز مطرح است. در ادامه اصول تزئین غیر رسمی میز را باهم مرور میکنیم.

  • رومیزی یا زیرانداز دلخواه را روی میز پهن کنید

بنا به فضایی که در آن قرار دارید انتخاب رومیزی ساده یا طرحدار و غیره کامل وابسته به سلیقه ی خودتان است.

  • بشقاب شام را تنظیم کنید

میتوانید از زیربشقابی های مجلل استفاده نکنید و راحت باشید. اگر رومیزی شما دارای طرح خاصی است از آن برای قرار دادن بشقاب استفاده کنید. در غیر این صورت به طور فرضی در مرکز صندلی میهمان ان را قرار دهید

  • بشقاب سالاد را روی بشقاب غذا قرار دهید

بعد از قرار دادن ظروف سرو غذای اصلی، بشقابی برای سرو سالاد روی آ« قرار دهید

  • ظرف پیش غذا روی همه قرار میگیرد

اگر قصد دارید ضیافت را با پیش غذا و یا یک سوپ بی نظیر شروع کنید، کاسه ی سوپ خوری را روی تمام ظروف قرار دهید.

  • جای دستمال، سمت چپ زیربشقابی است

برای قرار دادن دستمال، بهترین جا سمت چپ میز و زیر بشقابی است.

  • چنگال سمت چپ روی دستمال قرار میگیرد

برای قرار دادن چنگال، همچنان دست چپ و ترجیحا روی دستمال را انتخاب میکنیم.

  • کارد و قاشق همچنان سمت راست بشقاب قرار میگیرند

با همان اصول گفته شده، قاشق و چاقو در سمت راست قرار میگیرند و همواره تیغه ی چاقو به سمت بشقاب خواهد بود.

  • لیوان آب را بالای چاقو ها قرار دهید

درست بالای چاقو ها، لیوان آب را جایگذاری کنید. اگر قصد دارید برای نوشیدنی دیگری لیوان قرار دهید آن را با فاصله ی یک و نیم اینچ در سمت راست لیوان آب بگذارید.

با استفاده از این ترفند ها یک میز شام رسمی و فوق العاده شیک و خاص در موقعیت مناسب خود بچینید، و با ایجاد تعادل و جلوه های بصری با سلیقه ی شخصی خود نظر مهمانان را جلب کنید. همچنین برای خرید لوازم مورد نیاز خود در منزل، شما عزیزان میتوانید به سایت گامی نو سر زده و بهترین وسایل چوبی را با کیفیت نظیر محصولات خارجی مانند ایکیا و … خریداری نمایید و به راحتی و با امتیازات خاص فراوان آن را درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *