آموزشی

راهنمای انتخاب تخت خواب

خواب کافی و مناسب یکی از مهم‌ترین نیازهای بدن است. داشتن خواب نامناسب به دلیل خوابیدن برروی یک تخت ناراحت و غیر استاندارد می‌تواند برای سلامتی، احساسات و قدرت تفکر ما تاثیرات منفی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل دانستن نکاتی برای خرید تختخواب مناسب، امری مهم و حیاتی است. با ما و مشاوران ما تخت خواب همراه باشید.

انتخاب یک تشک راحت برای تخت خواب

همان‌طور که همیشه می‌خوابید، روی تشک دراز کشیده و ببینید در آن حالت برروی تشک راحت هستید یا خیر؟ پوزیشن خود را برروی تشک عوض کنید و تمام حالت‌های خوابیدن ممکن را امتحان کنید. اگر دو نفری روی تخت میخوابید از همسرتان نیز بخواهید تشک را امتحان کرده و یا حتی هر دو همزمان را امتحان کنید. در این‌صورت پس از خرید و زمان خواب اذیت نمی‌شوید.

نکات مهم در انتخاب تخت خواب

تختی بزرگ می‌تواند تمام فضای اتاق را گرفته و زندگی شما را مشکل کند. بنابراین در زمان خرید و انتخاب تخت، اول به جثه فرد استفاده‌کننده و سپس به ابعاد اتاق‌خواب توجه کنید.

تخت خواب بزرگ راحتی شما را هنگام خواب تضمین می‌کند. امّا باید به ابعاد اتاق خواب نیز توجه کنید.

برای انتخاب تخت خواب مناسب اولین نکته مهم، این است که چه کسی قرار است از آن استفاده کند. برای امتحان‌ اندازه تخت باید این نکته را در نظر گرفت که شخص به راحتی بتواند روی آن دراز کشیده و فضای کافی در بالای سر و قسمت پایین تخت داشته باشد. تخت‌های دو نفره هم باید به‌ اندازه‌ای بزرگ باشد که هر دو نفر در آن احساس راحتی کنند.

اگر فرد چاقی هستید یا در خواب زیاد غلت می‌زنید و حرکت می‌کنید بهتر است تختی با حداقل عرض ۱۲۰ سانتی‌متر انتخاب کنید.

تخت‌های دو نفره نیز باید عرضی مبین 150 تا 200 سانتی‌متر داشته باشند.

دو نکته دیگر که بهتر است در نظر داشته باشید:

  • بهتر است طول تخت خواب یک نفره برای جوانی بلند قد ۲ متر باشد.
  • ابعاد تخت‌های کودکان و نوزادان هم به سن و قد کودک بستگی دارد.

مطالب مرتبط. روش های افزایش عمر تشک خوشخواب در منزل

قبل از خرید تخت خواب این نکات را در نظر داشته باشید:

  • مطالعات نشان داده است که میزان کارایی افراد بعد از ۸-۷ ساعت خواب خوب و کامل افزایش می‌یابد.
  • داشتن تخت‌خوابی مناسب، ملحفه کتان و فضایی آرام، برای یک خواب راحت لازم است.

نحوه چیدمان تخت خواب

تخت را باید در اتاق به صورتی قرار دهید که قسمت سر به سمت دیوار باشد تا خارج شدن و داخل شدن از تخت برایتان راحت باشد.

قسمت بالای تخت (تاج) معمولاً مرتفع‌ترین قسمت هر تخت خواب است. همان قسمت سر یا قسمت بالش، می‌تواند جدا یا چسبیده به دیوار باشد.

حتماً برای خرید تخت خواب تمام دقت خود را به کار بگیرید. از هزینه کردن برای تخت خواب نهراسید. به دلیل آن‌که تخت خواب وسیله‌ای است که باید آرامش را برای شما بعد از روزی پرکار فراهم کند. اینگونه است که خستگی و ناآرامی خود را به راحتی فراموش خواهید کرد. تنها در این صورت دوباره انرژی خود را برای روز بعد به دست می‌آورید. با هزینه کردن برای یک کالای خواب خوب و استاندارد از هزینه‌های بعدی درمان و دکتر در امانید. خرید یک تخت خواب استاندارد و مناسب، موردی اصلی است که باید توجهی ویژه به آن داشت. گاهی بر اثر استفاده از تخت خواب های غیر استاندارد صدمات غیر قابل جبرانی به اشخاص وارد شده است. برخی افراد مجبور شدند برای درمان به پزشک نیز مراجعه کنند. با انتخاب درست تخت خواب، بدن خود را در هنگام خوابیدن برابر این مشکلات ایمن کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که به صورت میانگین هر فرد در طول شبانه روز ۸ ساعت را باید خواب باشد. ۸ ساعت، برابر با مدت زمان ساعات کار اداری می‌باشد. پس زمان کمی نیست و یک سوم از زندگی هر فرد است.

ابعاد استاندارد

اندازه های استاندارد تختخواب از قرار زیر می‌باشد:

  • ارتفاع تخت خواب معمولاً ۳۵ سانتیمتر است.
  • ابعاد (عرض و طول) تخت خواب یک نفره ۹۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر.
  • ابعاد (عرض و طول) تخت خواب دو نفره (۱۸۰ یا ۱۶۰) در ۲۰۰ سانتی‌متر.

نهایتاً اول و آخر باید با توجه به راحتی و سلیقه خود، جنس تختخواب مانند فلز، چوب، ام‌دی‌اف و. . . را انتخاب کنید. درنظر داشته باشید که تخت خواب فلزی زودتر به صدا می‌افتد. ممکن است سر و صدای تخت فلزی باعث آزار و اذیتتان شود. در هر حال امروزه تخت خواب‌ها از جنس ‌ام‌دی‌اف جزء متداول‌ترین انواع تختخواب‌ها به‌حساب می‌آیند. دقت کنید که چارچوب تخت محکم باشند. چارچوب خوب سال‌ها کار می‌کند. بنابراین از محکم بودن چارچوب تخت اطمینان پیدا کنید و اتصالات را خوب چک کنید.

بیشتر بخوانید. تبدیل تخت خواب قدیمی به جدید با چند ترفند ساده!!! (( ویژه عید نوروز ))

نکات مهم برای خرید مناسب

امروزه مدل‌های زیادی از تخت خواب در بازار موجود است. به همین دلیل یافتن و انتخاب گزینه مناسب تا حدی دشوار است. امّا شما خسته نشوید. با دانستن نکات مهم زیر، راهنمای خوبی برای خرید مناسب خواهید داشت :

در ابتدا و قبل از تصمیم به خرید و رفتن به بازار و جستجو، طول و عرض اتاق خواب خود را با دقت اندازه بگیرید. ممکن است اتاق شما به قدری کوچک باشد که مجبور به خرید مبلمان تخت خوابشو، یا تخت‌های تاشو شده در دیوار باشید. می‌توان اینگونه گفت که تصمیم‌گیری درباره اندازه یک تخت مناسب، نیمی از کار است و شما با تفکر و برنامه‌ریزی مناسب نیمی از کار را انجام داده‌اید.

قبل از خرید تخت خواب باید نکته دیگری را نیز درنظر داشت. پیدا کردن اطلاعات لازم از طریق منابع گوناگون درباره انواع تختخواب‌ ها و جنس آنها. حتماً به این نکته توجه کنید که فضا بهینه باشد و پایه‌های سنگین تخت و یراق زینتی زیاد آن باعث نشوند تا تخت خواب فضای بسیاری را اشغال کند. تخت یک نفره استاندارد عرض حدودی ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر و تخت‌های دونفره پهنایی معادل با ۱۴۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر دارند.

حتماً به ارتفاع تخت خواب نیز دقت کنید. ارتفاع تخت خواب هنگام نشستن و بلند شدن از روی تخت نکته بسیار مهمی است. باید به گونه‌ای باشد که راحتی شما را فراهم کند.

درآخر

ممکن است مدل خاصی از تخت خواب را در اینترنت یا در کاتالوگ‌ها دیده باشید که در بازار وجود نداشته باشد. می‌توانید آن مدل را سفارش داده تا برای شما بسازند. با آنکه خرید تخت آماده به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر از تخت سفارشی خواهد بود؛ امّا سفارش آن نیز مزیت‌های بسیاری دارد. گامی نو دنا با افتخار هرگونه تخت خواب با طرح و رنگ را برای شما آماده می‌کند. البته از فروشگاه نیز می‌توانید تخت خواب آماده را سفارش داده و تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *