آموزشی, دکوراسیون

ایده های طلایی و خلاقانه برای چیدمان اصولی دکوراسیون کتابفروشی

شاید آرزوی هر فرد عاشق کتاب و کتابخوانی، داشتن یک مغازه کتاب فروشی باشد. امروزه داشتن یک کافه کتاب که افراد بتوانند زمان خود را در بین کتاب ها بگذرانند، یک الزام شاید محسوب شود. اگر شما به عنوان چنین فردی در فکر باز کردن کافه کتاب یا کتاب روشی خود هستید، پیشنهاد می کنیم که ایده های زیرا برای الهام گرفتن در مورد دکوراسیون کتابفروشی خود، مورد مطالعه قرار دهید.

همانطور که گفتیم ترکیب یک کافه با یک کتابفروشی این روز ها بسیار مورد استقبال است و به نوعی می توان گفت که بسیار ترند شده است که نوید استقبال و داشتن یک حاشیه سود مناسب را می دهد اما همان طور که گفتیم این شغل ترکیبی از دو کار متفاوت است و به انرژی زیادی احتیاج دارد. ما به شما برای جذب مشتریان کمک خواهیم کرد.

چگونه یک کافه کتاب باز کنیم؟

برای راه اندازی و افتتاح یک کافه کتاب به یک طرح تجاری مناسب احتیاج دارید برای همین امر قبل از هرکاری باید یک برنامه برای شروع داشته باشید. داشتن یک برنامه تدوین شده درصد شکست و اشتباه شما را به حداقل ممکن خواهد رساند. به این صورت که شما برنامه ریزی کرده اید که دقیقا در کدام برهه زمانی روی چه مراحلی تمرکز نمایید، در حالی که انرژی تلف شده کمی را مصرف نموده اید و بهره وری بیشتری داشته اید.

علاوه بر این راه اندازی یک کتابفروشی همراه با یک کافه، نیازمند استراتژی مناسبی است که بدون داشتن دستورالعمل های واضح و روشن، نمی توان دست به کاری زد.

برای راه اندازی یک کتابفروشی به چند مرحله نیاز داریم:

موقعیت

در اولین قدم باید یک مکان مناسب برای افتتاح کافه کتاب خود پیدا کنید. به یاد داشته باشید که کسب و کار شما فضایی را قرار است در اختیار مخاطب قرار دهد که در آن بتوانند کمی استراحت کنند، یک چای یا قهوه بنوشند و چند صفحه کتاب بخوانند. 

در این صورت شما به فضایی در نزدیک مغازه های دیگر و جایی که رفت و آمد زیاد است، احتیاج دارید که برای جذب مشتریان لازم است. البته دقت نمایید که هرچه مکانی که برای کافه کتاب خود انتخاب میکنید بهتر باشد، مسلما اجاره بهای پرداختی نیز بیشتر خواهد شد.

طراحی

بدیهی است که داشتن یک کافه زیبا برای جذب مشتریان اولین قدم است. اولین چیزی که باعث میشود مخاطب های شما به رفتن به داخل کافه شما علاقه نشان دهند، این است که دارای دکوراسیون و طراحی منحصر به فردی باشد و از این رو برای دیدن آن از نزدیک، کنجکاو شوند.

از طرفی طراحی کافه باید نشان دهنده ماهیت آن و نوع کتاب هایی که در آن عرض می نمایید نیز باشد تا تنها با یک نگاه افراد مورد نظر شما را جذب کند. برای مثال اگر این کافه را برای رده سنی کودکان طراحی میکنید بهت است از شخصیت های دیزنی در آن استفاده کنید یا اگر برای افراد علاقه مند به کتابهای فانتزی دست به تاسیس یک کافه کتاب زده اید شاید هری پاتر گزینه مناسبی برای کانسپت طراحی کافه شما باشد.

مخاطب

همانطور که اشاره کردیم باید موضوع و مخاطب کسب و کار خود را شناسایی نمایید. میتوانید از علایق خود نیز الهام بگیرید و یا اینکه ببینید در منطقه ای که شما قرار است به فعالیت بپردازید کدام ژانر ها مورد استقبال تر هستند.

دانستن موضوع باعث میشود که بقیه مسیر شما واضح و مشخص باشد و شما به نسبت آن اقدامات خود را انجام دهید.

کتاب 

برای تهیه کتاب های کفه خود میتواند از افرادی که به صورت مرکزی به پخش کتاب مشغول هستند و یا با انتشاراتی های مختلف مذاکره نمایید تا کتاب های مورد نظرتان به راحترین روش ممکن و با قیمت مناسب تهیه نمایید. از آنجایی که برای راه اندازی یک کتابفروشی به کتاب های زیادی احتیاج دارید، فضای کافی مثل کتابخانه ها و شلف دیواری برای قرار دادن کتاب ها در نظر بگیرید.

همچنین می توانید تبلت های کتابخوان را نیز به تعدادی مناسب در کافه خود قرار دهید تا مخاطبان بتوانند به پادکست ها، کتاب های صوتی و دیجیتال نیز به راحتی دسترسی داشته باشند.

هزینه

این که چقدر کسب و کار حرفه ای تر و جذاب تری داشته باشید، به میزان بودجه ای که در اختیار دارید و میتوانید هزینه کنید بستگی دارد. درست است که داشتن سرمایه اولیه نمی تواند تضمین کننده سود دهی کسب و کار شما باشد، اما به میزان بالایی بر موفقیت کسب و کار شما تاثیر خواهد داشت.

دلیل آن هم دسترسی به یک فضای داخلی جذاب تر، موقعیت مکانی بهتر و هزاران کتاب را برای دکوراسیون کافه کتاب تان خواهد بود.

ایده طراحی دکوراسیون کافه

حال که با موارد اولیه مهم که باید در هنگام راه اندازی کافه خود در ذهن داشته باشید، آشنا شدید؛ می خواهیم ایده هایی را برای طراحی دکوراسیون کافه کتاب تان به شما ارائه دهیم تا از آن ها در موقعیت های مختلف الهام بگیرید:

دکوراسیون دنج

در دکوراسیون کافه کتاب باید تمام تمرکز بر جذب مشتری باشد. با استفاده از رنگ های تیره و روشن و سایه های متنوع از رنگ ها، خال و هوای کافه خود را دوستانه و صمیمی نمایید. میتوانید برای کتاب های خود، کتابخانه ها یا قفسه های توکار را سفارش دهید.

برای داشتن یک جای دنج که مشتریان شما بتوانند لحظات خود را در آن سپری کنند می توانید از چند  صندلی و نشیمن یا مبل راحت و چند میز جلو مبلی استفاده کنید. اگر فضای کافی را دارید می تواند از چند تاپ در موقعیت های مختلف کافه خود نیز استفاده نمایید یا میز و صندلی هایی برای صرف نوشیندنی هنگام مطالعه قرار دهید .

مدرن

کافه های کتاب مدرن، معمولا ساده تر و در عین حال بسیار شیک هستند و معمولا تم رنگی قالب بر آن ها رنگ های روشن هستند. در این سبک دیوار ها عمدتا سفید هستند و وسایل با رنگ های مختلف از دیوار ها متمایز می شوند.

استفاده از دیوار های سفید با قفسه ها و میز ناهار خوری هایی به رنگ چوب همراه با یک نورپردازی صحیح می تواند کافه کتاب شما را فوق العاده نماید. با استفاده از کانتر بزرگ یا قرار دادن میز کنسول برای سلف، فضای لازم برای ارائه سرویس را فراهم خواهید کرد.

کافه کوچک

راه اندازی یک کافه کتاب کوچک هم سخت است و هم لذت بخش! برای شروع ابتدا چند شلف دیواری را به عنوان قفسه های کتاب به دیوار ها بزنید. سپس چند مبل کم جا را در وسط فضا قرار داده تا فضایی برای نشستن، نوشیدن و مطالعه کردن برای مشتریان شما فراهم شود و در عین حال مشتریان به راحتی به کتاب ها دسترسی داشته باشند. یکی از گوشه های فضا را نیز برای قرار دادن میز بار یا میز تلویزیون با چند هدفون برای تماشای برنامه های آموزشی انتخاب کنید.

هنر 

برای این که یک کافه کتاب، گویا و با مفهوم باشد. فضای کافه باید منعکس کننده ژانر کتاب هایی باشد که در آن قرار داده اید. برای یک کتابفروشی که در حوزه طراحی و معماری و هنر فعالیت می کند، می توان یک طراحی خاص و منحصر به فرد ایجاد نمود و آن را مدرن و جذاب کرد. علاقه مندان هنر مطمئنا علاقه دارند در چنین محیطی با افراد هم سلیقه خودشان وقت بگذرانند.

صمیمی

درست است که مراجعه کنندگان کافه کتاب شما به مطالعه علاقه دارند، با این حال ممکن است برخی اوقات بی انگیزه و کسل به نظر برسند، در این جور مواقع با چند جمله انگیزشی می توانید روحیه آن ها را بالا ببرید و به مطالعه بیشتر علاقه مند کنید.

برای این کار به وسایل زیادی احتیاج ندارید، با استفاده از تخته های چوبی کوچک، جملات مورد نظرتان را نوشته  و به دیوار های کافه آویزان کنید.

با الهام از brandedgirls

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *