آموزشی, دکوراسیون

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

چه بخواهید اتاق خواب فعلی خود را تغییر دهید و چه به خانه ای جدید نقل مکان کرده باشید، انتخاب یک چیدمان برای اتاق خواب ممکن است کمی پیچیده باشد. از این جهت که هم بتواند زیبا و رویایی باشد و هم یک فضای آرامش بخش را برای خواب و استراحت به ارمغان آورد. اگر تصور میکنید درست کردن یک مکان با این ویژگی ها امکان پذیر نمی باشد، ما در این مقاله شما را متقاعد خواهیم کرد که اینگونه نیست!

اتاق خواب هر فردی به عنوان یک پناهگاه برای بازیابی انرژی و ریلکس کردن می باشد و به همین دلیل مهم ترین بخش خانه شما است. ما یک سوم زندگی خود را در این اتاق و مشغول خواب و استراحت هستیم که روی حفظ سلامتی ما اثر می گذارد. پس همچین مکانی شایسته یک چیدمان خوب خواهد بود.

در این مقاله راهنمایی های لازم را برای گزینه های مختلف قرار دادن تخت خواب و همچنین نکات فنگ شویی که بر ایجاد حس بهتر اتاق خواب موثر است را بررسی خواهیم کرد.

تخت خواب مشیل

تخت خواب مشیل

تخت خواب را کجا باید گذاشت؟

تصمیم گیری برای محل قرار دادن تخت خواب در اتاق خواب نیاز به تخصص ندارد فقط کمی باید راجع به آن فکر کنید تا بتوانید اتاق خواب خود را یک مکان راحت و کاملا شخصی مناسب خودتان تبدیل نمایید. 

معمولا موقعیت های قرار گرفتن تخت نسبت به پلان اتاق و هر خانه ای متفاوت است و بسته به محل قرارگیری درها، پنجره ها، رادیاتور، اندازه تخت، اندازه اتاق، سایر لوازم موجود در اتاق مثل کمد و دراور و …. بستگی دارد. تنها چیزی که باید در این مورد مد نظر داشته باشید، داشتن یک خواب شبانه خوب و با کیفیت است.

مرکز اتاق و عمود بر در

قرار دادن تخت خواب درست در مرکز بزرگترین دیوار در حالی که بر در اتاق عمود است، برای اکثر اتاق خواب ها یک راهکار عالی است. این گونه وقتی که در اتاق باز می شود، دید به سمت کناری تخت خواهد بود.

اگر به مسائلی از قبیل حریم خصوصی و توصیه های فنگ شویی توجه کنید، ممکن است از این نوع چیدمان رضایت نداشته باشید و بخواهید از یک خط دید مستقیم از در تا تخت اجتناب کنید. اما با توجه به پلان رایج اتاق خواب ها، این نوع چیدمان فضای کافی در دو طرف تخت برای حرکت را فراهم می کند.

این نوع چیدمان معمولا در اتاق خواب های کوچک دیده می شود که به اندازه اتاق های بزرگ فضا برای مانور ندارد و نبود حریم خصوصی یک اولویت حساب نمی شود همچنین اگر وسایل زیادی برای چیدمان اتاق ندارید تنها با تخت خواب و یک روتختی زیبا می توانید اتاق را دکور کنید. برای اطلاع از اهمیت ست کردن روتختی در دکوراسیون نیز می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب – مرکز اتاق و عمود بر در

در طرفی از اتاق رو به در

قرار دادن تخت خواب در طرفی از اتاق خواب در حالی که تاج تخت به دیوار بزرگتر تکیه داده شده است. یکی دیگر از گزینه های محبوب برای انواع اتاق خواب های بزرگ و کوچک است. در این حالت فضای مناسب برای قرار دادن یک مبلمان دیگر مانند میز تحریر یا میز آرایش نیز در کنار تخت فراهم خواهد شد. به این صورت از فضای اتاق استفاده کاربردی تری خواهیم داشت.

بسته به اندازه اتاق خواب هنوز فضایی در دو طرف تخت برای قرار دادن میز پاتختی خواهید داشت. که به شما امکان می دهد هم یک مسیر برای استفاده از تخت و هم دسترسی مناسب به میز برای قرار دادن وسایل تان داشته باشید.

در ضمن این نوع چیدمان از نظر فنگ شویی مورد قبول تر است زیرا در اتاق در دیدرس تان است اما مستقیما به محض ورود به اتاق تخت دیده نمی شود و جریان انرژی به خوبی در سراسر اتاق پخش می شود. این نوع چیدمان برای اتاق هایی که در حمام به آن باز می شود هم گزینه مطلوبی است تا در حمام و تخت از هم دور نگه داشته شوند.

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب – در طرفی از اتاق رو به در

در مرکز اتاق رو به در

در این حالت، تخت خواب درست در مرکز اتاق و رو به روی در قرار میگیرد که امکان چیدمان متقارن با میز های پاتختی و سایر لوازم اتاق را فراهم می کند. در این حالت می توانید در بالای تخت تابلو هنری نصب کنید که به عنوان نقطه کانونی اتاق شما نیز عمل کند.

بسته به این که پلان اتاق شما به چه شکل است ممکن است درب درست در مرکز اتاق باشد و به این ترتیب پاهای شما مستقیما رو به در قرار گیرد که در این حالت دید مستقیم کمتری به تخت وجود دارد که از نظر فنگ شویی شما را موقعیت فرماندهی قرار میدهد.

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب – در مرکز اتاق رو به در

جلوی پنجره

قرار دادن تخت خواب جلوی در یا زیر پنجره چیدمانی ایده آل نیست اما برخی اوقات حالت دیگری وجود ندارد و هدف از طراحی داخلی نیز همین موضوع است که از آنچه که در اختیار دارد بهترین استفاده را ببرید. بهترن راه این است که از تخت هایی با تاج کوتاه استفاده شود تا جلوی ورود نور طبیعی به داخل را نگیرد. 

با انتخاب یک تخت با تاج کوتاه این امکان را برای خود فراهم می کنید که زمانی که پرده ها باز هستند بتوانید بیرون را ببینید اما اگر این گزینه برای شما اهمیت ندارد تخت های تاج بلند می توانند در مقابل سرما مانعی باشند و نیز در هنگام خواب حس امنیت بیشتری را به شما القا نمایند.

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب -

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب – جلوی پنجره

مورب

اگر اتاق خواب بزرگی داشته باشید قرار دادن تخت به صورت مورب تواند یکی از گزینه های موجود باشد. با قرار دادن تاج تخت در گوشه اتاق یک فضای مثلی پشت آن خالی می ماند که می توانید برای قرار دادن انواع چراغ های تزئینی از آن استفاده نمایید و یا با استفاده از شلف دیواری لوازم دکوری مورد علاقه تان را این قسمت به دیوار بزنید.

این حالت امکان قرار دادن وسایل دیگر را در مجاورت دیوار ها برای شما فراهم می کند. و به سرعت تخت خواب را به نقطه مرکزی اتاق تبدیل می کند و نیز یک دکور کمتر رایج است تا اتاق شما را خیلی خاص و منحصر به فرد می نماید.

تخت خواب آوا ساخت گامی نو + باکس و شلف

تخت خواب آوا ساخت گامی نو + باکس و شلف

در کنار درب رو به دیوار

قرار دادن تخت در کنار دیواری که در روی آن قرار دارد راهی عالی برای دور نگه داشتن تخت شما از دید در است. این سبک چیدمان مخصوصا برای اتاق هایی که در آن ها مستقیما به نشیمن باز می شود بسیار عالی است. همچنین در اتاق های کوچک نیز چیدمان مرسومی محسوب می شود.

در حالت اگر پنجره بر دیوار روبرویی باشد منظره زیبایی را ایجاد می نماید که ممکن است تابش نور خورشید مخصوصا در فصل های بهار و تابستان در ساعات اولیه صبح کمی آزار دهنده باشد که با پرده های ضخیم می توان آن را کنترل نمود.

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب – در کنار درب رو به دیوار

چیدمان جزیره ای

اگر آنقدر خوش شانس هستید که یک اتاق خواب بزرگ و دلباز دارید، می توانید با یک چیدمان منحصر به فرد، تخت خود را به صورت جزیره ای در مرکز اتاق کمی نزدیک به دیوار اصلی قرار دهید. این نوع چیدمان به شما این امکان را می دهد که سایر مبلمان را در اطراف تخت قرار دهید و حتی از عناصری مثل کتابخانه در پشت تاج تخت استفاده نمایید. 

بهترین فضا جهت قرار گرفتن تخت خواب

برای این سبک نیاز به تخت هایی دارید که برای ایستادن به دیوار و تکیه گاه نیاز نداشته باشند. از لحاظ فنگ شویی نیز این سبک جریان انرژی را در سراسر اتاق به راحتی گسترش می دهد و جذابیت بصری فوقالعاده ای را نیز ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *